Gå til innhold

Har glemt av bloggen min litt

15/10/2012

Nå framover skal jeg være flinkere med å oppdatetre litt på oppskriftene mine her inne.

Har lagt til noen nye oppskrifter nå, så det er bare å snike rundt på siden 🙂

 

ps. Alle oppskriftene her inne er egentlig selvkomponert, men noen har jeg lagt under spesielle kategorier, da maten er laget med ingredienser og inspirasjon fra de områdene de er lagt under.

Finn ut hvordan du kan bruke krydderet ditt

25/01/2011

Har du mye krydder stående som du ikke vet hva du skal bruke det til?

Nå skal jeg gi deg tips til ulike blandinger du kan lage, kanskje det blir en suksess på kjøkkenet ditt som blir brukt mye.

Pizzakrydder:

Oregano, rød paprika, koriander, gurkemeie, hvit pepper, basillikum, persille, karve,

havsalt, einebær, løk, sennepsfrø, (tilsett chilli om du vil ha en mer spicy pizza)

pastakrydder:

Oregano, Basillikum, havsalt, løk, paprika, sort pepper, gurkemeie

Indisk krydder:

Ingefær, nellik, pepper, kanel, koriander, gurkemeie, fennikel, kardemomme, karve, havsalt

Dipp krydder:

Hvitløk, dill, løk

(godt till grillmat og gyros)

Sterk grillkrydder:

Laurbærblad, chilli, løk, rosmarin, paprika, hvitløk

Grillkrydder:

Persille, koriander, havsalt, timian, basillikum, sennepsfrø, oregano, pepper, paprika

Fiskekrydder:

Dill, laurbærblad, persille, pepper, gurkemeie, havsalt,

Vær forsiktig med hva du drikker

23/01/2011

I følge denne artiklen så er det funnet spor av muggsopp i tesorter som er kjøpt i utlandet. Noen norske sorter har også hadd spor av soppen, men ikke i like store mengder. Vær forsiktig når du drikker te eller pass på andre du serverer te til. Blir noen dårlig eller får diare så kan muggsopp være en årsak.

Jeg drikker mye te og har heldivis ikke blitt dårlig. Tror det ikke er et utbredt problem for å si det slik.

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10013117

Noen som foresten har prøvd øl drink? Vil gjerne høre hva du synes om det. Har lyst å prøve ut det. oppskrift finner du her http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10013457

Lat med oppdatering

18/01/2011

I jula fikk jeg myyyye krydder, oljer og div. Jeg har fylt opp to skuffer med krydder og har tre hyller i skapet med diverse lagringsprodukter til all verdens retter. Jeg fikk og mange fine glass med lokk som jeg fylte opp med krydder og te. Ble veldig fint. nå må jeg bare få tak i en ordentlig krydderhylle slik at jeg kan ha det på veggen og ikke i skuffene.

Det har blitt mange gode retter, det beste tror jeg var sykesuppa med ,grønnsaker, eggenudler,kinesiske krydder, buljong og en desj østersaus. Den var knall god. Har tatt noen bilder av retter som jeg skal legge ut etterhvert.

Idag fikk jeg en pakke med diverse urteteer og mineraler. Mineral»juicen» smakte og luktet akuratt som frokostjucie med gulerot og sitron. Den var kjempe god, så jeg kommer ikke til å glemme å ta mineralene mine. i Den er det blandt annet: Hibiscusblomst, spinat, gulrøtter, nypeskall og mange andre frukter.

Siden jeg har vært syk en stund nå så bestilte jeg også Alpenkraft urtesirup som er god for hals og svelg i denne årstiden. I den er det forskjellige fjellplanter og urter. Den anbefales spesielt til folk som : Bruker stemmen mye, røyker og andre som utsettes for røyk, støv eller annen luftbåren forurensning. Og den lukter nyyyyydelig friskt, har en anelse smak av granbar (har vel kanskje noe med dvergfuruekstraktet å gjøre)

Kjøpte også bennesle te og kamille te. Var litt skeptisk til brenneslen men om du liker grønn te så er ikke denne ille. Synes den var god. Kamillete trenger jeg vel ikke å utale meg så mye om da de fleste garantert har smakt den. (drikk litt på kvelden før du legger deg, det hjelper på søvnen da en er beroligende)

(Jeg er ingen fan av medisiner fra legen. Jeg stoler heller på at plantene i faunaen vår kan hjelpe.)

 Jeg har kommet over et brød som er blitt min absolutte favoritt. Det er melk og glutenfritt. Smelter nærmest i munnen når man tygger det. Det er fra Brisk bakeri og du finner det oppskjært i frysedisken på Rema og ultra. Koster 36,- Men det er verd prisen. (tillegg er produktene å finne hos enkelte butikker som: Meny – Spar -Bunnpris – EuroSpar – COOP – ICA og Kiwi butikkene på forskjellige steder i Norge)

Kryddeskuffen

06/12/2010

Nå begynner det å bli fullt i kryddeskuffen min.  Så nå skal det ikke mangle på smakfulle retter framover.  Gleder meg til julaften, da kommer det ennå mer i den. Må snart ha en stor krydderhylle, skal jeg klare å holde system i det her.

Til våren skal jeg og bestefar starte en urtehage sammen, da skal jeg produsere masse urtesmør for salg og lage mye annet godt som te og pestoblandinger. Det skal bli gøy.

Fenalåret har jeg også hengt opp til tørk i dag. Det blir godt når det er blitt salt og tørt.

Nå skal jeg gå i gang med noe matlaging. Får se om jeg ikke legger ut bilde og oppskrift på det senere i kveld. Tenkte vi skal ha noe pastagreier nå og kanskje lage til bakt potet senere mens vi ser på film. Skulle tro det var lørdag i dag 🙂

Maja tester noe nytt

14/09/2010

Nå er det ikke lenge til tantegullet mitt skal døpes.
Jeg satt i går og surfet litt på youtube. Da kom jeg plutselig
Over noen filmer om hvordan man skjærer fine dekorasjoner
av frukt og grønnsaker.
Jeg fant også en perfekt video som Passer til dåpen.
Nemlig hvordan man skjærer en barnevogn av melon.

Så det jeg da trenger er:
*En stor melon
* Fruktkniv
* Cocktailpinner
* Forskjelige typer frukt

Jeg skjærer altså ut en barnevogn i en fin form, tar ut innmaten og legger den til sides i en bolle.
Stikker 2 cockatilpinner igjennom melonen på hver sin side slik at vi kan feste hjul på den.
Hjulene skal være av appelsinskiver kuttet i en rund form.
For å pynte hjulene ekstra skal det være kiwi Skiver på utsiden av appelsinen og det hele avsluttes med en drue som bolt for å holde hjulene på plass.

Oppi vogna fyller jeg først med melonbitene jeg skar ut, og legger frukt som eple, pære og mango på
Toppen for å få fine farger og smaker.
Så tar jeg et eple og enten tegner et babyfjes eller skjærer ut et. Det skal pakkes inn i et stort salatblad og legges inni vognen. Frukten rundt fungerer da som et teppe.

Oppå kalesjen til vogna skal jeg feste små roser som er skåret ut av enten eple eller gulrot.
Disse skal festes oppå et blondebånd rundt kanten jeg har skåret for å gjøre den ekstra fin

Så når hele stasen er ferdig plasseres den på et fat som er pyntet med Jordbær og andre godsauer. Så skal det stå et lite glass på siden med pinner i slik at folk kan plukke frukt og spise, samt en skål med yoghurt for å dyppe i.

Tro om dette blir bra? Er i alle fall utrolig spent på å se resultatet, og om jeg finner en stor fin melon.
Går kanskje ant å få butikken til å bestille en håper vi.

Den skal bli noe lignende av denne bare at jeg skal tilføye noe mer detaljer

og gjøre den litt personlig.

Nyttige tips og triks

11/09/2010

Jeg er stadig på utkikk etter tips og triks som kan forbedre hverdagen min. Nå i kveld kom jeg over dette fra ulike sider:

1:

Trenger du å hvile føttene litt ekstra? Da er det ikke dumt å lage til et lite fotspa hjemme etter jobb om kvelden. I en stor bolle kan du helle i to glass appelsinjuice, grapefruktjuice eller sitronjuice sammen med to glass varmt vann. Legg føttene i bløt, og etter fem minutter vil huden på føttene føles mykere og døde hudceller vil være skrelt av føttene. Tørk føttene, og massere fotflatene med litt olje i noen minutter, skyll, tørk og påfør fuktighetskrem.

2:

Har du egentlig tenkt over hvor mye sukker som blir proppet i et barn i en bursdag (og ellers i året) Det er skremmende. Nå må voksne skjerpe seg!

1 stykke sjokoladekake (40g): 15 g tilsatt sukker.
1 glass brus (2 dl): 22 g tilsatt sukker.
1 stk muffins: 7.5 g tilsatt sukker.
1 porsjon gele med vaniljesaus: 23 g tilsatt sukker.
1 stk lollipop iskrem: 11.8 g tilsatt sukker.
Godtepose (2 bamsemums, 4 karameller, 1 mini mars sjokolade, 1 godtegomp pastilleske og en kjærlighet): 57 g tilsatt sukker.
Sum for en bursdag: 136 g tilsatt sukker.
Anbefalt maksgrense for en 5-åring: 30 g.
Anbefalt maksgrense for 9-åring: 44 g

3:

Dette sier neglene dine om helsen din. Ganske nyttig for deg som ikke var klar over det! http://www.klikk.no/helse/sykdom/article430039.ece

4:

Myter med fett. Hva som er riktig og galt.

Myte 1: Naturlig fett er sunnere enn bearbeidet fett.

Fakta: Det er fettkvaliteten som avgjør sunnheten.

– Det er sammensetningen av fettsyrer som avgjør kvaliteten, ikke om det er naturlig eller ei. Fluesopp er også naturlig, men ikke sunt.

Umettede fettsyrer er gode fettsyrer kroppen trenger fordi den ikke kan produsere dem selv. Mettet fett kan kroppen derimot produsere selv.
FET FISK: Inneholder flerumettet fett, som menneskekroppen ikke produserer selv.
Myte 2: Umettet fett er mindre fetende enn mettet fett.

Fakta: Alt fett inneholder like mange kalorier.

– Det er mange som tror at oljer er sunnere enn smør fordi de inneholder færre kalorier, men dette er faktisk omvendt. Oljer inneholder 100 prosent fett , mens smør inneholder rundt 80 prosent fett. Det som er riktig, er at oljer inneholder sunnere fettsyrer, altså mer umettet fett, sier Alm.

Myte 3: Margarin er den største kilden til transfett .

Fakta: Margarin inneholder ikke transfett.

– Det er en god stund siden transfett ble fjernet fra margarin i Norge. Den første tiden inneholdt margarin transfett, men dette ble fjernet på 1990-tallet da myndighetene ble oppmerksomme på transfettets negative virkninger, sier Alm.

Myte 4: Mettet fett er nå friskmeldt.

Fakta: Mettet fett øker kolesterolet.

– Det er helt sikkert at for mye mettet fett øker kolesterolet, og det er helt sikkert at høyt kolesterol øker faren for hjerteinfarkt.

Før var rådet å ikke spise fett, nå råder kostholdsekspertene oss å erstatte mettet fett med umettet fett.

Myte 5: Steking på høy temperatur gir transfett.

Fakta: Det dannes ikke transfett ved steking på høy temperatur.

– Det er ikke lurt å steke maten på så høy temperatur eller så lenge at den blir svartbrent , men fettet blir uansett ikke transfett om temperaturen er høy. Oljer blir ustabile og harskner, og de umettede fettsyrene mister sine gode egenskaper, men transfett blir det ikke.
ENUMETTET: Oljer med mye enumettet fett, som olivenolje og rapsolje, tåler oppvarming
Myte 6: Kaldpresset olje er bedre enn varmpresset olje.

Fakta: Bruk kaldpresset olje til kald mat og varmpresset olje til all slags mat.

– Det er ikke sånn at en type olje er sunnere enn en annen. Ulike oljer egner seg til ulik bruk, sier Kari Bugge.

En kaldpresset olje har flere smaksstoffer og er mer ustabil, slik at den ikke tåler oppvarming så godt.

– Andre oljer tåler oppvarming bedre, særlig oljer med mye enumettet fett som olivenolje og rapsolje. Extra virgin olje er ikke sunnere enn andre oljer, og å bruke en dyr extra virgin olivenolje til steking blir som å kaste perler for svin. Da kan man heller bruke en billigere olje, sier Bugge.

Myte 7: Kokosfett er sunt.

Fakta: Kokosfett inneholder mye mettet fett og har en kolesteroløkende effekt.

– Kokosfett blir ofte markedsført som et helsekostprodukt, med anbefaling om at det er sunt for kroppen. Det er et dårlig råd. Kokosfett inneholder 90 prosent mettet fett, noe vi får i oss nok av allerede, sier Carina Alm.

Det foreligger ikke god nok dokumentasjon på at kokosfett virker slankende eller har positiv effekt på immunsystemet .

– Men erstatt gjerne annet mettet fett med kokosfett, sier Alm.

Ikke alt vegetabilsk fett er bra. Kokosfett er unntaket som bekrefter regelen. Men nøtter, oliven og avokado inneholder mye umettet fett.

Forholdet mellom protein, fett og karbohydrat er ikke viktig for å gå ned i vekt, det viktigste er at du over tid har et energiunderskudd

Myte 8: Slanking med lite karbohydrater og mye fett er mest effektivt.

Fakta: Det er energiunderskuddet som gir vekttap.

– Forholdet mellom protein, fett og karbohydrat er ikke viktig for å gå ned i vekt, det viktigste er at du over tid har et energiunderskudd – altså spiser færre kalorier enn du forbruker. De som lykkes, er de som følger et kostholdsopplegg de trives med og som de dermed klarer å følge over tid, sier Bugge.
Myte 9: Margarin er usunt fordi det inneholder palmefett.

Fakta: Det er forholdet mellom mettet og umettet fett i margarinen som avgjør sunnheten.

I margarinproduksjon er man avhengig av noe fast fett som en base for å gjøre det vegetabilske fettet smørbart. Margarin lages av vegetabilske oljer som raps- solsikke-, soya og palmeolje. For å produsere margarin må vi ha noe fast fett for å få riktig konsistens. Da brukes palmeolje.

– Totalt vil margarin inneholde mer enumettet og flerumettet fett enn mettet fett, og det er den totale sammensetningen av fettsyrer som avgjør sunnheten, sier Bugge.
Myte 10: Fett metter bedre enn proteiner og karbohydrater.

Fakta: Protein gir den beste mettheten i forhold til energimengde.

– Både protein og karbohydrat inneholder 4 kalorier (kcal) per gram, mens fett inneholder mer enn dobbelt så mye, hele 9 kalorier per gram. I forhold til energimengden er det protein som metter mest. Dette viser flere undersøkelser, sier Bugge.

Endelig natt

10/09/2010

Nå kjennes det litt som om jeg har vært våken alt for lenge.

Har vært to forholdsvis lange dager med

mye innhold. Litt jobb og masse kos.

I går feira vi bestefar sin bursdag på kina restauranten.

Fikk nydelig mat. Avslutta det hele med fritert banan.

Var deilig å være sammen med verdens gladeste baby en hel dag.

Sov likså godt over hos Ina å Adriana.

Her er bilde av glababyen og pannekakene Ina lage til frokost.

Det var nam nam kan du tro.

Så deilig da.

07/09/2010

Våknet til sol og nydelig vær.

Nå skal jeg dusje og så dra avgårde

til Inaen og babyen.

Skal bli herlig med disse kjenner jeg.

Sikler allerde.

mmmmmm.

Da er det snart jobb

06/09/2010

Sitter og syssler litt med bloggen min,

mens jeg venter på at det er på tide å dra til jobb.

I morgen skal jeg dra til Ina (lillesøster) og der skal vi rydde,

Lage amerikanske pannekaker med lønnesirup,

drikke kakao med marsmallows,

og sist men ikke minst, kose med verdens deiligste baby

Adriana-Marie

Verdens vakreste tantegull.